Navigation und Suche der Universität Osnabrück


Hauptinhalt

Topinformationen

Mitarbeiterverzeichnis

     Lehrveranstaltungen Lebenslauf Publikationen

Jan-Philip Schumacher, M. Sc.

Tel.: +49 541 969-7685
jan.schumacher@uni-osnabrueck.de

Raum: 75/238
Arbeits- und Organisationspsychologie
Lise-Meitner-Straße 3
49076 Osnabrück
Sprechzeiten: n.V.

Lehrveranstaltungen



Lebenslauf



Publikationen


Schumacher, J.-P., Hamborg, K.C.; Straatmann, (2024). Feeling in charge? An investigation into the perceptibility of autonomy in Virtual Reality. DGPS, Wien.

Nitschke, L. M., Schumacher, J.-P., Straatmann, T., Hamborg, K.-C. (2024). Handling it? An experimental investigation of the impact of autonomy on subjective experiences and performance in Virtual Reality. DGPS, Wien.

Hettler, F., Schumacher, J.-P., Anton E., Eybey, B., Teuteberg, F. (2024) Understanding the User Perception of Digital Nudging in Platform Interface Design. Electronic Commerce Research.

Müller, K., Hamborg, K.-C., Straatmann, T, Schumacher, J.-P. et al. (2023). Sozio-digitale Innovation durch partizipative Prozessgestaltung im virtuellen Raum. In: Nitsch, V., Brandl, C., Häußling, R., Roth, P., Gries, T., Schmenk, B. (eds) Digitalisierung der Arbeitswelt im Mittelstand 3. Springer Vieweg, Berlin, Heidelberg. 
 

Schumacher, J.-P., Koßmann, C., Straatmann T., Müller, K. (2023). Wie Virtual Reality das Change-Management unterstützen kann. HR Performance 03/2023.

Schumacher, J.-P., Koßmann, C., Straatmann, T., Hamborg, K.-C. (2023). Organisationale Hindernisse und Erfolgsfaktoren bei der Einführung von Job Crafting Interventionen in KMU – Eine integrative Literaturübersicht. 13. Fachgruppentagung der AOW- und Ingenieurspsychologie, Kassel.

Koßmann C., Schumacher, J.-P., Klietz, P., Straatmann, T., Hamborg, K.-C. (2023). Lerntransfer von Virtual Reality in die Realität: Eine experimentelle Studie zur Effektivität der Lernstrategie „Learning by Enactment“ in VR. 13. Fachgruppentagung der AOW- und Ingenieurspsychologie, Kassel.

Depenbusch, S., Schaper, N., Schumacher, J.-P. (2023). Virtual Reality zur prospektiven und prozessbezogenen Kompetenzmodellierung – Pilotierung ei-nes partizipativen Vorgehens und Untersuchung der Nutzer:innenakzeptanz des eingesetzten VR-Instruments. 13. Fachgruppentagung der AOW- und Ingenieurspsychologie, Kassel.

Schumacher, J.-P., Koßmann, C., Straatmann, T. (2023). Is this real? – Effect of context visual fidelity in virtual reality on mental model formation. 21st EAWOP Congress, Katowice.

Schumacher, J.-P., Koßmann, C., Straatmann, T., Hamborg, K.-C. (2023). Learning new work processes by doing? - Effect of enactment in virtual reality on mental model formation. 21st EAWOP Congress, Katowice.

Schumacher, J.-P., Straatmann, T., Hettler, F., Hülsmann, B. (2023). How to support the realization of sustainability preferences in self-service online investments? – An integrative literature review on digital nudges. 21st EAWOP Congress, Katowice.

Depenbusch, S., Schaper, N., Schumacher, J.-P. (2023). Using VR-Avatar Videos to support Business Process Understanding and Learning Motivation of Employees in the Context of Digital Transformation. 21st EAWOP Congress, Katowice.

Hofschröer, P., Schumacher, S. K., Bauhaus, T., Schumacher, J.-P., & Müller, K. (2023). Gamified survey in an organizational Setting: Card Design with instant feedback as an Enhancement for employees’ survey experience and data quality – A Field Experiment. 21st EAWOP Congress, Katowice. 

Depenbusch, S., Schaper, N. & Schumacher, J.-P. (2023). Virtual reality for prospective and process-related competence modeling—piloting a participatory approach and investigating user acceptance of the applied VR-tool. Z. Arb. Wiss

Schumacher, J.-P., Böschen, A., Koßmann, C., Straatmann, T., & Hamborg, K.-C. (2022). Vorteile von VR im Arbeitskontext - Eine integrative Literaturübersicht. 52. DGPs-Kongress, Hildesheim 

Schumacher, J.-P., Depenbusch, S., Straatmann, T., Bender, E., Schaper, N. & Hamborg, K.-C. (2022). Participative human-factor evaluation in the context of digital work (re-)design. Work72(4), 1629–1654.

Straatmann, T., Schumacher, J.-P., Koßmann, C., Poehler, L., Teuteberg, F., Mueller, K. & Hamborg, K.-C. (2022). Advantages of virtual reality for the participative design of work processes: An integrative perspective. Work72(4), 1765–1788. 

Müller, K., Straatmann, T., Schumacher, J.-P. & Depenbusch, S. (2022). Virtual Reality bei der digitalen Neugestaltung von Geschäftsprozessen. PersonalQuarterly, 2, 34-39.

Hofschroeer, P., Schumacher, S. K., Bauhaus, T., Schumacher, J.-P. & Mueller, K. (2022). Gamified survey in an organizational Setting: Card Design with instant feedback as an Enhancement for employees’ survey experience and data quality. EAWOP, Glasgow

Depenbusch, S., Schürmann, M., Schaper, N., Seifert, A., Schumacher, J.-P., & Straatmann, T. (2022). Effects of digital transformation on job satisfaction and employee retention: An integrative framework. EAWOP, Glasgow.

Schumacher, J.-P., Straatmann, T., Schaaf, M., Mueller, K., Hamborg, K.-C. (2021). Enabling participative process modeling with novices – An experimental study on modeling notation and mental model development. 12. Tagung der Fachgruppe Arbeits-, Organisations- und Wirtschaftspsychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Chemnitz, Germany.